vrijdag 25 mei 2012

De mooiste vogels van de Brenne

De Bijeneter (Merops apiaster, Guêpier d'Europe, Bee-eater) is een van mijn favoriete vogels. De kleuren zijn rood, geel, blauw en groen en dan al deze kleuren in de versie "knal".
Hier in de Brenne zijn enkele plekken waar ze broeden. Maar de meeste plekken zijn slecht te bereiken of liggen in een omgeving die niet zo mooi is. Toen ik enkele weken geleden hoorde dat er in de omgeving van Ciron elke dag bijeneters werden gezien en gehoord ben ik op zoek gegaan en heb de kolonie (ik schat zo'n 20 broedpaartjes) gevonden. De plek is ook prima te bereiken en dat betekent dus dat ik tijdens mijn wekelijkse excursies ook deze mooie vogels aan anderen kan laten zien. Wanneer mensen de vogels zien heerst er altijd verwondering over deze exotisch gekleurde vogels.

In de gidsen die ik nageslagen heb is er nergens sprake over kleurverschil tussen de sexen! Toch zie ik steeds wanneer er twee vogels dicht tegen elkaar aanzitten (en ik er van uit ga dat dat een paartje is) dat de gele band die over de rug van de vogels loopt duidelijk verschiilend zijn. Op de foto's die Frank Wienholts (gast in onze B&B) heeft gemaakt is dat ook te zien (zie http://artdevivre-belabre.blogspot.fr en dan bij 6 mei). Mochten er mensen zijn die dit kleurverschil ook kennen, dan hoor ik graag iets.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeeland

Een dagje vogelen in Zeeland is altijd weer leuk met soms een verrassing. Deze Steenloper deed zijn naam eer aan. Er liepen er 5 op het asfa...