maandag 26 mei 2014

Ooievaar in de tuin

Normaal gesproken zie je hier in de Brenne alleen in de trektijd Ooievaars (Ciconia ciconia, White Stork, Cigogne blanche, Weißstorch). De Zwarte Ooievaar broed wel in in de omgeving.

Ik zat gisteravond buiten te eten en zag ik een silhouet en dacht eerst dat het een Blauwe reiger was, maar het was een erg grote "reiger"! Met de kijker zag ik meteen dat het geen reiger maar een Ooievaar was. Eerst dacht ik nog even dat het een Zwarte Ooievaar zou zijn (de vogel was gedeeltelijk verborgen achter een afrastering van hout), maar dat was niet zo. Er liepen twee Witte Ooievaars in de paardenwei van de buurman. Bijzonder in dit seizoen. De vogels zijn de hele avond in de wei gebleven. Door de telescoop kon ik zien dat beide vogels geen ringen droegen en dus niet ergens ontsnapt waren. In de dierentuin Haute-Touche, hier zo'n 25 km vandaan, hebben ze enkele paren, maar die zijn geringd. Ook de Ooievaars uit de het roofvogelpark in Chauvigny zijn geringd.




Eentje vloog ook even een rondje en ging in een boom zitten.


Vanmorgen waren de vogels er nog steeds en kamen erg dichtbij. De paarden kwamen ook even nieuwsgierig kijken.


Om een uur of twee zag ik de vogels wegvliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeeland

Een dagje vogelen in Zeeland is altijd weer leuk met soms een verrassing. Deze Steenloper deed zijn naam eer aan. Er liepen er 5 op het asfa...