maandag 21 mei 2012

Duitse Visarend aan huis

Vanmorgen net voor het ontbijt ontdekte een van mijn gasten dat er naast de reiger nog een grote vogel in de boom zat. het bleek een Visarend te zijn (Pandeon haliaetus, Osprey, Balbuzard pêcheur) te zijn. De vogel - mijns inziens een vrouwtje - is ruim vier uur gebleven. Aan beide poten droeg ze een ring. Op linker kon ik 3TK aflezen. De vogel zat veel in de boom op zo'n 35 meter afstand te poetsen, maar vloog ook soms rond om te vissen. De duiken leverden echter niets op deze keer. Ook vloog ze soms net boven het water om haar poten nat te maken en dan weer met die natte poten door te gaan met verzorgen van haar verenkleed.



Omdat ik wekelijks visarenden aan huis lijkt het er op dat de vogel in de buurt weleens een nest zou kunnen hebben.


Ik heb de vogel gemeld bij de regionale afdeling van de LPO (Ligue de Protection des Oiseaux - de Franse Vogelbescherming). Deze hebben contact opgenomen met de ringcentra en heb later de gegevens van de vogel toezonden gekregen. De vogel is op 2 july 2010 geringd in de buurt van Gandenitz, een plaats in het Noordoosten van Duitsland (Brandenburg). In de mail die mij werd doorgestuurd werd bevestigd dat het een vrouwtje is.
Twee dagen later kwam er weer een visarend op bezoek. Dit was duidelijk een andere - geen bruine hals - dus waarschijnlijk een mannetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeeland

Een dagje vogelen in Zeeland is altijd weer leuk met soms een verrassing. Deze Steenloper deed zijn naam eer aan. Er liepen er 5 op het asfa...