zondag 22 juli 2012

Kleine Zilverreiger en damesmode

Omdat ik er 's morgens meestal op tijd uit ben (ik ben tenslotte gastheer voor de gasten van onze Chambres d'Hôtes/Bed & Breakfast) neem ik altijd even de tijd om naar de vijver te kijken om te zien of er iets te beleven valt. Deze dagen is het erg warm (dertig plus) en dus is het licht overdag niet zo goed om foto's te maken. 's Morgens is het beter. De boom met de Kleine Zilverreiger (Egretta garzetta, Little Egret , Aigrette garzette) staat van af ons terras naar het Oosten dus 's morgens ongunstig licht. Maar vroeg valt het nog mee.

Op de foto's kun je ook zijn gele tenen en de prachtige sierveren goed zien. Om deze veren te verkrijgen werden de Kleine en Grote Zilverreiger vroeger bejaagd. Deze veren sierden de vrouwenhoedjes: Egret werden deze genoemd. In Teylers museum in Haarlem zag ik enkele jaren geleden zo'n hoedje tentoongesteld. Als gevolg van de mode zijn beide soorten toendertijd uit Nederland verdwenen/uitgestorven. Gelukkig hebben ze ons landje en de rest van West-Europa weer opnieuw gevonden. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw kwam eerst de Kleine en later ook de Grote weer terug. Ik zelf zag mijn eerste Kleine Zilverreiger in de zomer van 1978 aan de Knardijk bij de Oostvaardersplassen in Flevoland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeeland

Een dagje vogelen in Zeeland is altijd weer leuk met soms een verrassing. Deze Steenloper deed zijn naam eer aan. Er liepen er 5 op het asfa...