maandag 16 mei 2016

Whoh, de Woudaap

Ik heb al eens eerder geschreven dat ik voorstel om de oude naam van de Woudaap (Ixobrychus minutus, Little Bittern, Blongios nain, Zwergdommel) weer nieuw leven in te roepen. De vogel heette vroeger Wouwaap en ik vind dat een betere naam. Hij roept namelijk "wouw". Nu heb ik nog een tweede reden. Het is altijd een "whow"-belevenis wanneer je deze kleine reiger in het visier, laat staan die van de camera, krijgt. Ik was op pad met een groep die hier een natuurarrangement had geboekt. In principe ga ik dan de eerste dag met hen op pad om de mooiste plekken aan te wijzen zodat ze er nadien - in de loop van hun verblijf - nog eens wat langer terug kunnen keren. Gisteren stonden we op het punt om Étang de la Sous weer te verlaten toen er een Woudaap werd gezien. Omdat de vogel zo dicht bij zat was er voor de aanwezig een lust om te zien. De vogel stoorde zich nergens aan en was druk aan het vissen. En dat op zo'n anderhalve meter voor de hut. Op de laatste foto heeft ze (het was een vrouwtje) een jonge snoek gevangen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeeland

Een dagje vogelen in Zeeland is altijd weer leuk met soms een verrassing. Deze Steenloper deed zijn naam eer aan. Er liepen er 5 op het asfa...